Artišokas: Nauda sveikatai, mityba

    0
    Artišokas: Nauda sveikatai, mityba
    Artišokas: Nauda sveikatai, mityba

    Kas yra artišokas

    Artišokas yra daugiametis augalas, priklausantis Asteraceae šeimai, labiausiai žinomas dėl savo valgomų žiedynų. Jis kilęs iš Viduržemio jūros regiono ir yra labai vertinamas dėl savo skonio ir maistinių savybių. Artišoko žiedynas, kurį valgome, iš tikrųjų yra dar neišsiskleidęs žiedas. Jis pasižymi tankiu šerdies ir žiedlapių pagrindo sluoksniu, kuris yra skanus ir minkštas. Augalas taip pat turi tvirtus, dantytus lapus ir gali pasiekti iki dviejų metrų aukštį. Artišokai yra labai vertinami dėl jų sveikatingumo savybių, įskaitant didelį skaidulų kiekį, antioksidantus ir įvairius vitaminus bei mineralus. Jie gali prisidėti prie širdies sveikatos, virškinimo gerinimo ir netgi gali turėti teigiamą poveikį kraujo cukraus lygiui.

    Artišokas maistinė vertė

    Štai išsami artišoko (Cynara scolymus) mitybos lentelė 100 gramų produkto:

    Maistinės medžiagosKiekis per 100g
    Kalorijos (kcal)53
    Bendri riebalai (g)0.3
    Sočiųjų riebalų (g)0.1
    Polinesočiųjų riebalų (g)0.1
    Mononesočiųjų riebalų (g)0
    Cholesterolis (mg)0
    Natriumas (mg)60
    Bendri Angliavandeniai (g)12
    Skaidulos (g)5.7
    Cukrūs (g)1
    Baltymai (g)2.9
    Vitaminas C (mg)8.9
    Kalis (mg)343
    Magnis (mg)50.4

     

    Artišokas yra mažai kaloringas, bet turtingas skaidulų ir baltymų šaltinis.

    Nauda sveikatai

    Artišokas, išskirtinis dėl savo unikalios išvaizdos ir skonio, yra augalas, kurio nauda sveikatai yra plačiai pripažįstama ir moksliškai pagrįsta. Šis Viduržemio jūros regiono kilmes turintis augalas ne tik praturtina kulinarinį pasaulį, bet ir teikia įvairias sveikatos gerinimo savybes.

    Viena iš pagrindinių artišoko savybių yra jo gebėjimas skatinti virškinimą. Artišokai turi cinariną, medžiagą, kuri stimuliuoja tulžies gamybą, padedančią maistui virškinti, ypač riebalams. Tai ne tik palengvina maisto virškinimą, bet ir gali padėti sumažinti diskomfortą, susijusį su virškinimo problemomis, tokiomis kaip pilvo pūtimas ar dujų susidarymas.

    Be to, artišokai yra puikus skaidulų šaltinis. Skaidulos yra būtinos gerai žarnyno veiklai, padeda reguliuoti žarnyno judesius ir gali užkirsti kelią užkietėjimui. Skaidulos taip pat veikia kaip prebiotikai, maitindamos žarnyne gyvenančias naudingas bakterijas, kurios savo ruožtu prisideda prie sveikesnės mikrobiotos ir stipresnės imuninės sistemos.

    Artišokai taip pat yra puikus antioksidantų šaltinis, įskaitant kvercetiną, rutiną, antocianinus ir silymariną. Šie antioksidantai padeda kovoti su laisvaisiais radikalais organizme, kurie yra susiję su įvairiomis lėtinėmis ligomis ir senėjimu. Antioksidantų buvimas artišokuose gali padėti sumažinti uždegimą, kuris yra daugelio lėtinių ligų, pvz., širdies ligų ir diabeto, pagrindas.

    Kalbant apie širdies sveikatą, artišokai turi keletą savybių, kurios gali padėti palaikyti širdies ir kraujagyslių sveikatą. Jie yra mažai natrio ir turtingi kalio, kuris yra svarbus elektrolitas, reguliuojantis širdies ritmą ir kraujospūdį. Be to, artišokuose esančios skaidulos padeda mažinti „blogąjį“ LDL cholesterolio kiekį kraujyje, tokiu būdu mažinant aterosklerozės ir kitų širdies ligų riziką.

    Artišokai taip pat gali turėti teigiamą poveikį cukraus kiekiui kraujyje. Jų lėtai virškinami angliavandeniai ir didelis skaidulų kiekis padeda stabilizuoti cukraus lygį kraujyje, tai yra svarbu žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu ar bandantiems kontroliuoti savo cukraus kiekį.

    Galiausiai, artišokai turi keletą vitaminų ir mineralų, kurie yra būtini sveikam organizmo funkcionavimui. Jie yra turtingi vitaminu C, kuris yra svarbus imuninės sistemos stiprinimui, taip pat B grupės vitaminų, kurių reikia energijos gamybai ir nervų sistemos sveikatai. Artišokuose taip pat yra folio rūgšties, svarbios nėštumo metu, ir mikroelementų, tokių kaip geležis, magnis ir kalcis.

    Santraukojant, artišokų nauda sveikatai yra įvairiapusiška, apimanti virškinimo gerinimą, širdies sve

    ikatą, uždegimo mažinimą, cukraus kiekio kraujyje reguliavimą ir bendrą mitybos praturtinimą. Jų unikalus maistinių medžiagų derinys, kartu su skanios ir lanksčios kulinarinės naudojimo galimybės, padaro artišokus ne tik sveiką, bet ir skanų pasirinkimą mūsų mityboje.

    Koks yra Artišoko šalutinis poveikis?

    Artišokai paprastai yra saugūs daugumai žmonių, kai jie vartojami maiste. Tačiau, kaip ir bet kuris kitas maistas ar papildas, artišokai gali sukelti šalutinį poveikį kai kuriems žmonėms. Štai keletas galimų artišoko šalutinių poveikių:

    • Alergijos: Nors retai, kai kurie žmonės gali turėti alerginę reakciją į artišokus. Šie simptomai gali apimti odos bėrimą, niežėjimą, kvėpavimo sunkumus ar kitas alergines reakcijas. Ypač jautrūs gali būti tie, kurie turi alergiją kitoms Asteraceae šeimos augalams, pavyzdžiui, ragainei ar pankoliams.
    • Virškinimo sutrikimai: Nors artišokai yra vertinami dėl savo teigiamo poveikio virškinimo sistemai, kai kuriems žmonėms jie gali sukelti virškinimo sutrikimus, tokius kaip pilvo pūtimas ar dujų susidarymas, ypač jei neįprasta vartoti didelį kiekį skaidulų.
    • Žarnyno obstrukcija: Labai retais atvejais, žmonės, kuriems yra žarnyno obstrukcijos rizika, gali patirti problemų vartodami artišokus ar jų skaidulas, nes šie gali pabloginti obstrukciją.
    • Tulžies akmenų problema: Kadangi artišokai skatina tulžies gamybą, jie gali sukelti problemų žmonėms, sergantiems tulžies akmenligėmis. Ypač tai aktualu, kai vartojami dideli artišokų kiekiai arba artišokų ekstraktai.
    • Poveikis kepenų ligoms: Nors artišokai turi kepenų sveikatai naudingų savybių, žmonės, sergantys tam tikromis kepenų ligomis, turėtų konsultuotis su gydytoju prieš vartodami artišokų ekstraktus ar didesnius jų kiekius.
    • Sąveika su vaistais: Artišokai gali sąveikauti su tam tikrais vaistais, pavyzdžiui, su vaistais, skirtais kepenų ligoms gydyti ar kraujo krešėjimą veikiančiais vaistais.

    Kaip visada, jei turite konkrečių sveikatos problemų ar vartojate vaistus, prieš įtraukdami artišokus ar bet kokius kitus maisto papildus į savo mitybą, patartina pasitarti su sveikatos priežiūros specialistu.

    Pabaigai

    Artišokai, savo įspūdinga išvaizda ir unikaliu skoniu, yra ne tik puikus maisto ingredientas, bet ir vertingas sveikatos šaltinis. Jų nauda sveikatai apima virškinimo sistemos gerinimą, širdies sveikatos palaikymą, antioksidantų suteikiamą apsaugą ir skaidulų, būtinų žarnyno sveikatai, tiekimą. Su turtinga istorija, siekiančia senovės Graikijos ir Romos, šis Viduržemio jūros regiono augalas išlieka populiarus dėl savo lankstumo virtuvėje ir naudingų maistinių savybių.

    Nors artišokai yra saugūs ir sveiki daugumai žmonių, svarbu žinoti galimus šalutinius poveikius ir sąveikas su vaistais, ypač jei yra sveikatos problemų ar vartojama tam tikrų vaistų. Visada rekomenduojama pasitarti su sveikatos priežiūros specialistu prieš pradedant vartoti bet kokius naujus maisto papildus ar keičiant mitybos įpročius.

    Artišokai, tiek virti, tiek kepti arba marinuoti, gali būti puikus ir skanus būdas praturtinti savo mitybą. Nuo tradicinių patiekalų iki modernių kulinarinių eksperimentų, artišokai siūlo platų skonių spektrą ir gali būti paruošiami įvairiais būdais. Jie ne tik suteikia malonumą mūsų skonio receptoriams, bet ir teikia daug naudos mūsų sveikatai. Taigi, įtraukdami artišokus į savo mitybą, mes ne tik maloniname savo skonį, bet ir prisidedame prie savo bendros gerovės ir sveikatos.

    Dažniausiai užduodami klausimai

    Kas yra artišokas?

    Artišokas yra daugiametis augalas iš Asteraceae šeimos, geriausiai žinomas dėl savo valgomų žiedynų. Jis kilęs iš Viduržemio regiono ir yra populiarus dėl savo unikalaus skonio ir maistingumo.

    Kokią maistinę vertę turi artišokas?

    Artišokai yra puikus skaidulų, vitaminų (įskaitant vitaminus C, K, B grupės vitaminus), mineralų (kaip geležis, magnis, kalio), ir antioksidantų šaltinis. Jie taip pat turi mažai riebalų ir yra mažai kaloringi, todėl tinka sveikai mitybai.

    Kokios yra artišoko naudos sveikatai?

    Artišokai gali teigiamai veikti virškinimo sistemą, mažinti „blogąjį“ LDL cholesterolį, padėti reguliuoti cukraus kiekį kraujyje, ir mažinti uždegimą. Jų antioksidantai gali apsaugoti nuo laisvųjų radikalų žalos ir prisidėti prie bendros sveikatos gerinimo.

    Ar yra kokių nors šalutinių poveikių vartojant artišokus?

    Artišokai paprastai yra saugūs ir gerai toleruojami, tačiau kai kurie žmonės gali patirti alergines reakcijas, ypač jei yra alergiški Asteraceae šeimos augalams. Taip pat, dėl jų skaidulų kiekio, gali atsirasti pilvo pūtimas ar dujų susidarymas. Žmonės su tulžies akmenų ar kepenų problemomis turėtų būti atsargūs vartodami artišokus.

    Kaip paruošti artišokus?

    Artišokus galima paruošti įvairiais būdais: virti, kepti, troškinti arba marinuoti. Paprastai valgomas yra žiedyno pagrindas ir minkšti žiedlapių galai. Prieš ruošiant, būtina nupjauti kietąsias dalis ir pašalinti viršutinius kietuosius žiedlapius. Virti artišokus galima vandenyje su citrinos sultimis, kad išsaugotų spalvą, o kepant ar troškinant, jie įgauna sodresnį skonį.

    LEAVE A REPLY

    įveskite savo komentarą!
    įveskite savo vardą čia